איך לבקש העלאת שכר?

אתם עובדים בעלי ותק וניסיון, מבצעים את הנדרש מכם, מגדילים ראש ומתקדמים – כנראה שהגיע הזמן לבקש העלאת שכר. אבל רגע, זה לא כל כך פשוט. חסמים רגשיים ופערי ידע מונעים מאנשים לבקש את מה שמגיע להם. אז איך עושים את הצעד? שתי יועצות קריירה בכירות ומנוסות עונות על השאלות. אז קחו אוויר ותעקבו אחרי השלבים האלה.

שלבים לבקשת העלאה בשכר

שלב מס׳ 1 – להתכונן

למה בכלל לבקש העלאת שכר?

רוית ויצמן תמיר, פסיכולוגית ויועצת תעסוקתית:

רבים מתקשים להבין כי העלאת שכר מבקשים, לא מקבלים. אם אתם מבצעים את עבודתכם נאמנה, נמצאים מספיק זמן במקום העבודה ומוערכים על ידי המעסיק שלכם - זה סימן שצריך להיכנס להלך רוח אקטיבי ולבקש.

העלאת שכר לא רק מעניקה לכם יותר כסף, אלא גם נותנת לכם תמריץ להמשיך בדרך הנכונה והטובה שלכם – ועל כן מדובר גם באינטרס של המעסיק. חשוב גם לציין שמעבר לכך, העלאת שכר מביאה גם לשדרוג של תנאים סוציאליים במקרים מסוימים.

מהו הטיימינג הנכון לבקש העלאת שכר, ואיך אדע אם מגיע לי?

ראשית, חשוב לסמוך על תחושות הבטן שלכם. מעטים המקרים בהם אדם ״הוזה״ או מדמיין שהוא טוב ומוערך במקום העבודה שלו. אם אתם מרגישים שזהו הזמן הנכון וקיבלתם מספיק רמזים לכך – כנראה שאתם צודקים.

מעבר לרצונות והתקוות שלכם, חשוב לציין שהעלאת שכר מקובל לבקש בדרך כלל אחרי שנה במקום עבודה. ניתן אפילו להגדיל ולברר במעמד החוזה, עוד לפני תחילת ההעסקה, מהי מדיניות העלאות השכר במקום העבודה.

איך להציג את היתרונות וההישגים שלי?

פעמים רבות, אנשים נתקלים בקושי רגשי כשהם נדרשים לדבר על ההצלחות וההישגים שלהם, מתוך ביישנות, צניעות או חוסר ביטחון. לכן, אמנם ענווה היא תכונה מבורכת ורצויה, אבל חשוב לזכור שבמקרה של שיחת העלאת שכר – אתם היחצ״נים הכי טובים של עצמכם!

ייתכן כי המנהל כלל לא מכיר לעומק את ההישגים שלכם, ולכן, אל תתביישו להגיע עם דוגמאות מהשטח שהכנתם מראש, והצלחות בולטות שמגובות בהוכחות.

מאיפה נובע הקושי הרגשי לבקש העלאת שכר?

הסיטואציה של בקשה להעלאת שכר מעוררת באנשים שונים רגשות שונים: מבוכה, רגשי נחיתות, חוסר ביטחון, פחד מכישלון וביישנות. כשרגשות כאלו עולים, חשוב קודם כל להבין כי הם טבעיים ולגיטמיים, והם בדיוק הסיבה לכך שיש להתכונן לשיחה כזו בהתאם.

בנוסף, יש לזכור את פני המציאות הפשוטה – שכירים מקבלים משכורת מהמעסיק, וכשמביאים תוצאות, ראוי לדרוש ולקבל העלאה.

גם אתם יכולים: אימון וייעוץ לקראת בקשת העלאה בשכר

רוב החסמים שעולים כשאנו מגיעים לבקש העלאת שכר הם רגשיים. על כן, ייעוץ לקראת בקשת העלאה מתמקד בעיקר בנקודה זאת, יחד עם היבטים נוספים.

יחד נעבוד על הנושאים האלה: 

• בחינה של הסיבות – למה אתם רוצים לבקש העלאת שכר? מה הנסיבות בהן אתם עובדים כעת?

• בחינה של השכר הנדרש – האם הוא ריאלי במשק, בחברה, ולעומת השכר הקיים?

• מיצוי הישגים והצלחות – איפה נמצאות ההצלחות המשמעותיות שלכם בחברה, ואיך ניתן להציג אותן בצורה המיטבית? מהו הערך המרכזי שאתם מביאים לחברה?

• בחירת עיתוי ואופן הבקשה – מהו הזמן הנכון לבקש העלאת שכר, ואיך?

• סימולציה המדמה שיחת בקשה להעלאת שכר.

שלב מס׳ 2 – לתזמן ולארגן

מתי לבקש העלאה בשכר ומהן הסיטואציות המתאימות?

טיימינג זה הכל בחיים, וכנראה שלא תיגשו לבוס במהלך הרמת כוסית לראש השנה כדי לברר על העלאת שכר. לכן, המצבים בהם הכי כדאי להעלות את הנושא, הם קודם כל מצבים של ״אחד על אחד״.

זו יכולה להיות פגישה שבועית פרטית עם המנהל, שיחת חתך או שיחת הערכה.

מעבר לכך, יש גם תזמונים כלליים יותר שיש לקחת בחשבון, כמו למשל: התחלה של תפקיד חדש, הרחבה של תפקיד קיים, קיום של הסמכות מקצועיות נוספות, שינוי מבנה ארגוני כמו מיזוג או רכישה – כל אלו הן קרקע פוריה להעלות עליה את הדרישה.

איך לזהות ולאסוף הישגים לקראת השיחה?

כל רווח, פיתוח, הגדלת ראש, התייעלות, או הובלה של פרויקט על ידכם הוא הישג ראוי לתיון בשיחה. סוגי ההישגים משתנים כמובן, בין תחומי העיסוק, אבל באופן כללי כדאי לשים דגש על הישגים ותרומות שעולים בקנה אחד עם ערכי החברה ועם האסטרטגיה שלה.

שימו לב – אל תתמקדו רק בחודשים האחרונים. ניתן להציג גם הישגים מלפני חצי שנה או יותר.

איך לארגן את ההישגים לקראת השיחה?

כדאי לארגן את ההישגים הנ״ל ברשימה, אך לפגישה עצמה אל תגיעו עם רשימה ארוכה בפועל. כדאי להתמקד בשני הישגים משמעותיים ולפרוט איפה היה התפקיד שלכם בהצלחה, מה הייתה התרומה הייחודית שלכם למהלך וכיצד הוא השפיע על החברה לטובה.

עבודה במשרד העלאת שכר

שלב מס׳ 3 – לייחצן

בואו מוכנים

קבעו את השיחה בזמן ובמקום הנכון כפי שכבר הסברנו, ושימו לב שאתם קובעים אותה מספיק זמן מראש, כדי שיהיה לכם זמן להתכונן כראוי.

מכיוון שהמעמד עשוי להיות מלחיץ, כדאי לתכנן מראש את סדר הדברים, ולבצע סימולציה לאיך השיחה הולכת להתקיים בפועל.

בואו אותנטיים

להלך הרוח איתו אתם מגיעים לשיחה יש חשיבות משמעותית, ובמקרה הזה ״אותנטיות״ היא שם המשחק. אל תתנו את התחושה שאתם ״מזייפים״ או מציגים את הדברים לא כפי שהם.

בסופו של דבר, אתם מגיעים לבקש את מה שמגיע לכם בעבור התרומה שלכם, ולכן, אתם יכולים להיות רגועים ונינוחים, או בקיצור – להיות אתם.

עוד נקודה חשובה היא להימנע מאווירה כועסת בשיחה. ייתכן שאתם מרגישים לא מספיק מוערכים, והדבר מעורר בכם כעס או טינה. שוב, התחושות הן לגיטימיות לחלוטין, אך לבטא כעס בשיחה לא יוביל אתכם לתוצאה הרצויה. הישארו ממוקדים ורגועים, ותנו להישגים שלכם לדבר במקומכם.

קיבלתי תשובה, מה עכשיו?

במידה וקיבלתם מענה חיובי, מזל טוב! אתם יכולים להפסיק לקרוא.

במידה וקיבלתם מענה שלילי, זה לא סוף העולם, ועומדות לפניכם שתי דרכים עיקריות:

  1. להסיק מסקנות בנוגע להמשך הדרך – במידה והעלאת השכר המבוקשת קריטית לכם, ואתם לא רואים את עצמכם ממשיכים בעבודה הנוכחית בלעדיה, ניתן להתחיל לשקול מסלולים אחרים.
  2. להבין במה כן מותנית ההעלאה – ייתכן שנדרש עוד ותק, עוד ניסיון, הישגים אחרים, תפקיד אחר בחברה ועוד. שווה לברר האם ניתן לשפר ולעשות התאמות נוספות כדי להגיע לתוצאה הרצויה.

בקשת העלאת שכר הוא נושא חשוב אך מורכב, והוא דורש מהלך אקטיבי, מאורגן, מתוזמן ומחושב.

אימון קריירה ממוקד, ייעוץ והכנה מקצועית – יאפשרו לכם להתגבר על החששות והמחסומים הרגשיים, להתכונן בצורה מיטיבה לשיחה ולמצות את הפוטנציאל כדי להגיע לתוצאה הנכונה ביותר מבחינתכם.

ירדן שחר ייעוץ קריירה
ייעוץ קריירה, אימון לתעסוקה והכנה לראיונות עבודה
יועצת תעסוקה ומאמנת קריירה בכירה. הכנה לראיונות עבודה ולמכרזים. העצמת הכישורים והחוזקות ופיתוח מסוגלות אישית. ליווי בתהליכים מחוללי צמיחה ושינוי. מעל 30 שנות נסיון בתחום התעסוקה, גיוס והשמת עובדים ובכירים.
רוית ויצמן תמיר פסיכולוגית יועצת תעסוקתית
פסיכולוגית, יועצת תעסוקתית
יועצת תעסוקתית בעלת ניסיון של למעלה מ-10 שנים. מייסדת MyRole - פלטפורמה הכוללת מאגרי מידע מקיפים ומתעדכנים אודות שוק העבודה. עובדת עם סטארטאפים, גופים ציבוריים, עמותות וארגונים גלובליים.

עודכן בתאריך: 3 ביולי 2023

דילוג לתוכן