בחירת מקצוע: כך תמצאו את עבודת החלומות שלכם

עבודת החלומות שלכם קיימת. זה יכול לקחת זמן, אבל יש דרך סדורה למצוא אותה. איך תזהו את עבודת החלומות – עבודה מספקת ומפרנסת? ומה יעזור לכם להשיג עבודה כזו? רימה גורן, מומחית לקריירה ומוטיבציה, עונה על שאלות אלו ומציעה כלים מעשיים מבוססי מחקר שיעזרו לכם למצוא את העבודה שהכי מתאימה לכם.

רימה גורן מאמנת קריירה והסבה להייטק

רימה גורן

ייעוץ ואימון קריירה, מוטיבציה והסבה להייטק

האם אתם קמים בבוקר לעבודה עם תשוקה וברק בעיניים? מרגישים שאתם מבטאים את היכולות שלכם? ומתפרנסים בהתאם? או שאתם שחוקים, משועממים ומרגישים חסרי סיפוק ומשמעות מעבודתכם?

אנשים רבים לא מעיזים לחלום על עבודה מתאימה ומספקת יותר ומעדיפים להישאר במקום הנוח והמוכר. הסיבה לכך פעמים רבות היא חוסר אמונה בכך שקיימת עבודה שתענה על כל הצרכים, רצונות, פחדים שנראים לעיתים סותרים או לא ריאליים.

כשכל הקצוות מתחברים ומזהים כיוון שגם מרגיש מלהיב וגם מרגיש פרקטי ובר ביצוע, נוצרת מוטיבציה ומחויבות עצמית מדהימה לקראת שלב החיפוש. ולכן אם יהיו קשיים בהמשך הדרך יש סיכוי גבוה הרבה יותר שלא נוותר בקלות.

הצעד הראשון בבחירת מקצוע לעתיד, הוא להאמין שהיא קיימת. אנחנו מעלים ציפיות ולא מורידים. נתחיל לחפש עבודה אידיאלית, ואם יהיה צורך נתפשר בהתאם בהמשך.

 איזו עבודה מתאימה לי? 4 קריטריונים לזיהוי עבודה מספקת ומפרנסת

עבודת החלומות היא עבודה שמתאימה לארבע קריטריונים בו זמנית:

  1. לחוזקות שלנו
  2. לתשוקות שלנו – מה שמלהיב אותנו ואנחנו פשוט אוהבים לעשות
  3. לערכים שלנו – מה חשוב לנו בחיים
  4. למציאות – שיקולים פרקטיים ואילוצים בחיים שלנו.

 

השלב הראשון בדרך הוא לזהות ולדייק לעצמנו מהי העבודה שהכי מתאימה לנו דרך בחינה של ארבעת הקריטריונים הללו ביחס לעצמנו. זה כמו לפתור פאזל.

מה החוזקות הייחודיות שלכם?

לפתור את הפאזל בעזרת ייועץ או יועצתעבודה שאנחנו נהנים ומצליחים בה היא עבודה שמתאימה לחוזקות שלנו.

הצעד הראשון הוא לזהות ולהבליט את "כוחות העל" (הכישורים הטבעיים) שלכם. לכל אדם יש כחמש תכונות/כישורים שהוא טוב בהם יותר ממרבית האנשים.

השילוב של מספר ״תכונות על״ יחד יוצר משהו ייחודי ונדיר. מדובר בכישרונות טבעיים שאנחנו נולדים איתם ומחקרים מראים שאנחנו מפתחים אותם כבר מגיל שנתיים באופן אינטואיטיבי. לרוב אלו דברים שאנחנו מאוד מזדהים איתם ואוהבים לעשות, ולכן הם מתפתחים לאורך כל החיים.

לא תמיד אנחנו מכירים לעומק את החוזקות שלנו ויש לנו רק תחושה מעורפלת לגביהן. זה יקשה עלינו לבחור כיוון מקצועי נכון וגם לבלוט בתהליך חיפוש העבודה בפועל לעומת מועמדים אחרים.

הנה תרגיל פשוט שיעזור לכם לחדד לעצמכם את הצדדים החזקים שלכם:

בקשו מ 3-5 אנשים שמכירים אתכם (מהעבודה, משפחה, ילדות) שיכתבו לכם:

  • מה הם אוהבים בכם?
  • מה הם חושבים שהתכונות החזקות שלכם?

בדרך כלל תקבלו כ-50 מילים שמתארות אתכם. מתוכן, סמנו 5-7 תכונות שאתם הכי מזדהים איתן ואוהבים שאתם כאלו.

מה התשוקה שלכם?

"מצא את התשוקה שלך, הפוך אותה למקצוע ולא תעבוד יום נוסף בחייך"

עבודה שמתאימה לנו היא עבודה שקשורה לחלומות שלנו. היא צריכה להצית בנו התלהבות ותשוקה שיקפיצו אותנו בבוקר מהמיטה.

כדי למצוא את התשוקה שלכם אתם צריכים להתעלות מעל המחשבות שזה לא אפשרי, לא יפרנס אתכם, שמאוחר מידי או קשה מידי לשנות כיוון. עליכם ללמוד להניח את המחשבות האלו באופן זמני בצד.

מחקרים מראים שתשוקה מסייעת לשימור של מוטיבציה פנימית (שהיא התחושה שאני עושה משהו כי אני פשוט נהנה לעשות אותו ולא עושה אותו בשביל כסף, יוקרה וכו') שמהווה גורם מגן מפני שחיקה וקשורה להצלחה בעבודה.

לא תמיד פשוט למצוא את התשוקה והחלומות שלנו, בייחוד לאור אילוצי המציאות שנדמה שהם דורשים מאיתנו לפעמים לוותר ולהתפשר.

יש כאלו שלא מאמינים שיוכלו למצוא עבודה שתענה על כל הצרכים שלהם וכבר מוותרים עליה מראש. חסמים אלו הם "רעש" שמפריע לנו לזהות ולמצוא את מה שמלהיב אותנו.

כדי למצוא את התשוקה שלכם אתם צריכים להתעלות מעל המחשבות שזה לא אפשרי, לא יפרנס אתכם, שמאוחר מידי או קשה מידי לשנות כיוון. עליכם ללמוד להניח את המחשבות האלו באופן זמני בצד.

דמיינו עולם מושלם ללא מגבלות ושאלו את עצמכם: מה החלום שלכם? באיזו עבודה הייתם בוחרים בעולם ללא אילוצים של גיל, השכלה, כסף? איזה משפט אכתוב על הקיר מול המיטה כך שאנזק בהתלהבות בבוקר? שאלות אלו יעזרו לכם לתפוס "קצה חוט" לגבי הדבר שמלהיב אותנו לעשות.

אפשר לעשות רשימה של 20 רעיונות לכיוונים מקצועיים מהכי פרקטי להכי מופרך (שוטרת, אסטרונאוט, מדריכת בנג’י)  ולחפש ברשימה את האלמנטים שמלהיבים אתכם.

המרכיב של התשוקה וההתלהבות חייב להיכנס לפאזל של בחירת הכיוון המתאים. הרבה פעמים תופתעו לגלות שכן אפשר למצוא משהו שהוא גם פרקטי וגם מלהיב.

מצפן פנימי – מה הכי חשוב לכם בחיים?

המרכיב השלישי שיעזור לכם למצוא את העבודה שהכי מתאימה לכם הוא המצפן הפנימי שלכם.

זהו מושג מחקרי חדש בתחום המוטיבציה, אותו אני חוקרת בעבודת הדוקטורט שלי, והוא מתייחס לערכים שחשובים לנו בחיים ולדברים שמעניקים לנו משמעות ועושים אותנו מאושרים.

עבודת החלומות צריכה להתאים ל״אני האמיתי״ שלנו כדי שנרגיש שאנחנו עושים משהו בעל משמעות אישית. בנוסף, העבודה צריכה להתאים למה שחשוב לנו בחיים.

למשל:

  • אם חשובה לי מצויינות, לא אוכל לעבוד במקום שדורש עבודה מהירה ושטחית.
  • אם חשובים לי אנשים, לא אוכל לעבוד במקום תחרותי.
  • אם חשובה לי המשפחתיות, לא אוכל לעבוד במקום שפוגע ביכולת להשקיע במשפחה.

אם לא תהיה התאמה בין המצפן הפנימי לעבודה, נהיה בקונפליקט מתמיד בין מה שאנחנו מאמינים בו לבין מה שאנחנו עושים בפועל.

קונפליקט כזה לאורך זמן יכול להוביל לתחושה ש"אני לא במקום הנכון", ובהתאם לכך לחוסר מוטיבציה ושחיקה.

מציאות – מה האילוצים שלכם?

חלק זה מתייחס להצבת אילוצים פרקטיים ושאילת שאלות שיעזרו לכם להתאים את העבודה למציאות שלכם.

למשל:

  • מה היקף המשרה שאתם רוצים?
  • כמה כסף אתם רוצים להרוויח?
  • מה הניסיון/ההשכלה שלכם?
  • כמה קשה להיכנס לתחום מסוים?

את התשובות ל 4 הקריטריונים סכמו לעצמכם בכחצי עמוד ונסו למקד ולנסח כיוון תעסוקתי שמתאים לחוזקות, לתשוקות, לערכים ולמציאות  שלכם.

מנסיון של מאות תהליכים כאלו, בדרך כלל רואים שיש כיוון אחד או שניים שהכי מתאימים למרבית השיקולים, אילוצים, רצונות ופחדים שלנו.

אם אתם לא מצליחים לגבש את הפאזל לתמונה ברורה, נסו לשבת על זה עם חבר או שזה הזמן לפנות  לייעוץ מקצועי ניטרלי שיעזור לחבר את הקצוות.

כשכל הקצוות מתחברים ומזהים כיוון שגם מרגיש מלהיב וגם מרגיש פרקטי ובר ביצוע, נוצרת מוטיבציה ומחויבות עצמית מדהימה לקראת שלב החיפוש. ולכן אם יהיו קשיים בהמשך הדרך יש סיכוי גבוה הרבה יותר שלא נוותר בקלות.

השלב הפרקטי: חיפוש עבודה

לאחר שהבנתם מה הכיוון הנכון לכם – התחילו בתהליך החיפוש.

בראש שלכם, אמצו גישה הדוגלת בכך שעבודת החלומות שלכם קיימת ויש לכם את כל הכישורים הנדרשים בכדי להשיג אותה.

בעולם שאנחנו חיים יש יותר הזדמנויות ושילובים מאי פעם. ככל שתפעלו, תחשפו לעולמות ואפשרויות שאתם לא מכירים.

אם בכוונתכם לעשות שינוי משמעותי בקריירה, חשוב לקחת בחשבון שזה ייקח יותר זמן, שיש לדבר עם הרבה אנשים כדי ללמוד מחכמת ההמונים על התחום ודרכי הכניסה החכמות אליו ושיש לקחת בחשבון תהליך הדרגתי של שינוי: למשל להמשיך לעבוד בתחום הישן תוך כדי פיתוח משהו קטן בכיוון החדש.

חשוב לזכור: חיפוש עבודה הוא עבודה בפני עצמה ודרושים תעוזה, התמדה וחוסן בתהליך החיפוש

כדי למצוא עבודה כמו שאתם רוצים נדרשת קפיצה מנטלית ומעשית:

חיפוש חכם

ברמה הפרקטית של החיפוש, למדו להבליט ולשווק את החוזקות, התשוקות והמצפן שלכם, וגרמו למראיין להאמין שאתם מתאימים לתפקיד בגלל מי שאתם, גם אם נדמה שלפי קורות החיים שלכם אתם לא האופציה המתאימה ביותר.

הפעילו חברים – אומנות הנטוורקינג

60% מהמשרות מגיעות ממעגלים חברתיים קרובים (חבר מביא חבר). הן לא מגיעות כלל למנועי החיפוש. חיפוש חכם מתייחס לחיפוש עבודה דרך מעגלים קרובים- ספרו לחברים ומכרים מה אתם מחפשים ושווקו את עצמכם. לפעמים תקבלו רעיונות לכיוונים מצוינים שאפילו לא עלו בדעתכם.

חוסן רגשי

תהליך החיפוש עשוי להיות ארוך ומתסכל. אף אחד לא אוהב לחפש עבודה ולעמוד מול תחושת הדחייה הפוטנציאלית.

עלולות להופיע מחשבות ואמונות שליליות שיש לנו לגבי עצמנו ולהרוס לנו ("כולם מצליחים חוץ ממני", "לא יקבלו אותי כי אין לי הכשרה מתאימה" וכו').

ככל שתתנסו בראיונות עבודה, כך תדייקו מה אתם מחפשים ואיך להציג את עצמכם נכון. עד שתגיע ההזדמנות המתאימה ותהיו בדיוק במיטבכם

אחת הדרכים להגביר את החוסן הרגשי שלכם לתהליך היא דרך זיהו הקולות השליליים ותרגול קולות חיוביים במודע. באמצעות כלים של CBT ניתן לשפר את החוסן הרגשי.

אדם מהרהררשמו על דף את המחשבות השליליות שלכם ונסו לזהות את המחשבה השלילית שהכי מביסה אתכם. נסחו משפט חיובי חלופי שגם הוא אמת מבחינתכם. למשל במקום המשפט ״כולם מתקדמים ומצליחים ורק אני נשארת מאחר״ אפשר להגיד ״אני מוכשרת, יצירתית, מתאמצת ואני אמצא את מה שאני מחפשת״.

חשוב לזהות משפט מדויק ומותאם אישית כדי שזה יעבוד. שננו את המשפט החלופי כמנטרה למשך שלושה שבועות לפחות ("אני חרוצה ומסורה ואמצא גם את מה שאני רוצה"). מחקרים מראים שפעולה זו יוצרת מעגלים מוחיים חדשים ובריאים יותר המקושרים לאמונות עצמיות חיוביות.

התמדה – חוק המספרים הגדולים

לעולם אל תתיאשו… כל מכשול בדרך יכול ללמד אתכם איך לדייק ולחפש נכון יותר ואיך לחזק את עצמכם מנטלית.

בתהליך החיפוש דרושה התמדה ועקביות. נסו להשיג כמה שיותר ראיונות עבודה ולא לוותר. ככל שתשיגו יותר ראיונות עבודה, תגבירו את הסיכוי למצוא את עבודת החלומות. ובנוסף, ככל שתצברו ראיונות, תדייקו מה אתם מחפשים ואיך להציג את עצמכם נכון. עד שתגיע ההזדמנות המתאימה ותהיו בדיוק במיטבכם.

פגישת מיקוד קריירה

 

אם לאורך זמן אתם עדיין נשארים מבולבלים לגבי כיוון תעסוקתי מלהיב ופרקטי או לא מצליחים להתקדם למציאת עבודה מתאימה, הגיע הזמן לקבוע פגישת יעוץ ממוקדת ונעשה את זה יחד.

בפגישה של שעה בזום, תקבלו תמונה ברורה של כל השלבים בדרך למציאת עבודת החלומות שלכם תוך התייחסות לנסיבות המיוחדות שלכם.

בפגישה נעבוד על:

  • כל ההיבטים החשובים למציאת כיוון מספק, פרקטי ומתאים לחוזקות, לתשוקות, לערכים שלכם.
  • איך בונים את הדרך לשינוי ואיך מייצרים הזדמנויות למציאת עבודה כזו בפועל בנסיבות שלכם.
  • איך להתמודד עם התסכולים בדרך ולשפר את החוסן הרגשי.
  • תקבלו 2-3 משימות אישיות שהכי חשוב לכם לעשות כצעד ראשון מקדם לדיוק הכיוון ומציאת עבודה מתאימה.

בהצלחה בדרך לעבודת החלומות שלכם 🙂

רימה גורן מאמנת קריירה והסבה להייטק
ייעוץ ואימון קריירה, מוטיבציה והסבה להייטק
מומחית לקריירה ומוטיבציה. תהליכי עומק בצמתי קריירה וחיים, ליצירת הקשבה ודיוק פנימיים, ונחישות בלתי מתפשרת לתוצאות. ליווי בתהליכי שינוי וקפיצות קריירה, דוקטורנטית חוקרת מוטיבציה.

עודכן בתאריך: 9 בינואר 2023

דילוג לתוכן