ייעוץ תעסוקתי: 5 הטעויות בבחירת מקצוע

איך בוחרים מקצוע? איך אדע שהתחום שאני בוחר.ת היום יהיה רלוונטי למחר ולעוד שנים רבות? האם אמשיך לאהוב את התחום גם בעתיד? איך אדע לאיזה כוון שוק העבודה הולך ואתאים את עצמי למצב? איך אצליח להגשים את היעוד שלי בתוך החיים המקצועיים? איך אמצא תפקיד שמתאים לי?

רוית ויצמן תמיר פסיכולוגית יועצת תעסוקתית

רוית ויצמן תמיר

פסיכולוגית, יועצת תעסוקתית

שאלות הנוגעות לבחירת מקצוע לחיים עולות אצל הפונים לייעוץ קריירה, מתוך חשש טבעי לקבל החלטה לא נכונה.

כדי לבחור מקצוע בצורה מושכלת חשוב לקחת הרבה נתונים בחשבון – חלקם נתונים פיננסיים קשיחים שנוגעים למגמות שוק העבודה וחלקם נוגעים דווקא למגמות של הרצונות והצרכים שלנו כבני אדם שרוצים להתפתח ולהעביר את זמננו בעשיה משמעותית ואף רווחית.

בעידן בו המונח "מקצוע" כבר לא ברור ולא מעט מקצועות צפויים להיעלם מן העולם בעוד תפקידים חדשים יתפתחו – חשוב שנבדוק ונקבל מידע לפני שנקבל החלטות משמעותיות כל כך.

טעויות נפוצות בבחירת מקצוע

קשה להגדיר החלטת חיים כטעות – אבל תופתעו לגלות כמה אנשים מגדירים את המסע המקצועי שלהם כ"טעות" בשלבים שונים. למשל –

  • אנשים שהסתכלו רק על מה מעניין אותם מבלי לקחת בחשבון כושר השתכרות בכלל, במיוחד לאורך שנים, נוטים לתהות אם פעלו נכון (סטטיסטית).
  • אנשים שבחנו את עולם העבודה רק דרך משקפיים כלכליות מבלי לקחת בחשבון עניין והתפתחות אישית מדווחים על שחיקה וריקנות בשלב מוקדם מאוד.
  • אנשים שהתחומים שלהם נעלמים משוק העבודה – מרגישים שנתקלו בחוסר מזל, אבל לרוב זה גם היעדר מודעות.
  • אנשים שמשוכנעים שעבודה חייבת להיות גם ה"תשוקה". בבקשה תפסיקו להיות מושפעים משטיפת המוח הזו. יש הבדל בין עבודה שמעוררת עניין והתאמה למבנה אישיות לבין "תשוקה". ציפיות כאלה מובילות בעיקר לאכזבות.
  • אנשים שלא לוקחים בחשבון את השינויים שהם עצמם יעברו נוטים לשאול בשלבים מאוחרים "מה חשבתי לעצמי?" לא הכל אפשר לצפות ולתכנן, אבל חלק מהדברים אפשר לאתר בשלב מוקדם.

בואו לא נתנתק מהמציאות

סביר להניח שאם תחפשו, תמצאו מודלים שונים המכווינים למקצוע מסוים. תפגשו מעגלי חפיפה בין מה מעניין אתכם ובמה אתם טובים, תפגשו הגדרות של נטיות ושיקולים ועוד המון חומרים מעניינים. אבל המציאות היא שהבחירה לא נעשית באופן תאורטי ומשולל הקשר מהמציאות הנדרשת בעולם העבודה.

"לעשות משהו חשוב" זו לא הגדרה מספקת וגם לא "לעשות משהו מעניין".

כדי להפוך את האמביציה שלכם למשהו יישומי ולהתחיל לצעוד בשביל העשייה שלכם למרחקים – אין מנוס מלהפוך את התהליך שלכם לספציפי. כל תכנית שתבחרו תהיה גמישה מספיק כדי לכלול שינויים ותרחישים מגוונים, והיא תאפשר להתחיל את הצעדים הראשונים בידיעה שבחנתם אלטרנטיבות ובחרתם באופן מושכל.

ייעוץ תעסוקתי והכוונה מקצועית לבחירת קריירה

תהליך הייעוץ מתמקד בהיבטים פרקטיים ומותאם לשוק העבודה העדכני והמשתנה במהירות.

התהליך מתחיל בשאלון קצר ומספר שאלות מנחות שלאחריהן עוברים לשלב יישומי הכולל הצגת אלטרנטיבות שונות.

מלבד תיאום ציפיות שמאפשר לנועץ להגדיר בדיוק את הציפיות מהמפגש ולקבל את התוצאות הרצויות, הייחודיות בתהליך הייעוץ אצלינו היא המיקוד בתכנית פעולה מוסדרת. תוכנית העבודה נבחרת מתוך מספר אלטרנטיבות כתכנית ראשונית שממנה ממשיכים לבחון את הדברים.

הייעוץ התעסוקתי מקנה כלים ספציפיים לשימוש נוכחי ועתידי בצמתי קריירה ולצורך רפלקציה מתמשכת על מהלך ההתפתחות המקצועית.

כיוון שהמסע המקצועי של כל אדם מתקדם ומשתנה במהלך חייו, קיימת חשיבות עליונה להקנות כלים דווקא בשלב הראשוני של הקריירה על מנת לאפשר התמודדות נכונה יותר עם האתגרים שבדרך.

המציאות היא שהמון אנשים, ואף המצליחים ביותר, הם אלו שחוו אתגרים משמעותיים בחייהם התעסוקתיים – בין אם כשכירים ובין אם כעצמאיים.

אין תחליף לחשיבה אסטרטגית מובנית כדי להתמודד עם אי הודאות הכפולה – של התפתחות האישיות שלנו כמו גם של שוק העבודה.

לפרטים נוספים, מילוי שאלון וקביעת פגישת ייעוץ אונליין עם רוית, צרו קשר >>

רוית ויצמן תמיר פסיכולוגית יועצת תעסוקתית
פסיכולוגית, יועצת תעסוקתית
יועצת תעסוקתית בעלת ניסיון של למעלה מ-10 שנים. מייסדת MyRole - פלטפורמה הכוללת מאגרי מידע מקיפים ומתעדכנים אודות שוק העבודה. עובדת עם סטארטאפים, גופים ציבוריים, עמותות וארגונים גלובליים.

עודכן בתאריך: 9 בינואר 2023

דילוג לתוכן