תעסוקה מעל גיל 50

מחקר שנערך בשנים האחרונות מצא כי מעל גיל 50 הסיכוי למצוא עבודה פוחת ב-30% ומעל 22.4% ממחפשי העבודה דיווחו על תחושת אפליה וגם פה קיים פער לטובת הגברים.

ירדן שחר אימון קריירה
מאת: ירדן שחר יועצת תעסוקה ומאמנת קריירה בכירה

כדי ליצור שינוי בר קיימא ביחסי הכוחות ובתפקידי המגדר יש לנו עבודה חשובה והיא חייבת להתחיל מבפנים. היא חייבת להגיע להכרה אמיתית בערך של עצמי.

באחד הטורים האחרונים שפרסמתי התנהל דיון מעניין שעסק באתגרים שעומדים בפני נשים מבוגרות יותר, כשהן מגיעות למכוני הערכה, להתראיין לתפקיד מול צעירים בגילאי העשרים וכשהמראיין או המראיינת גם הם צעירים בשנות העשרים לחייהם.

גם אתן מרגישות שמעל גיל 40 ובוודאי מעל גיל 50 אתן נתקלות במעצור בתחום התעסוקה?

מחקר שנערך בשנת 2017 מצא כי מעל גיל 50 הסיכוי למצוא עבודה פוחת ב-30% (קישור למחקר) והכתבה הזו שפורסמה ב-2013 (!!) רק הפכה ליותר ויותר רלוונטית.

אצל נשים, אגב, המצב קשה וחמור יותר מאשר אצל גברים.

רציתי לשתף אתכן בשני מקרים של נשים שהיו מועמדות לתפקיד בכיר.

שתיהן עסקו בתחום ההתמחות שלהן שנים רבות, היו בעלות ניסיון וקשרים אבל הדבר העיקרי שהעסיק אותן כשהגיעו אלי הוא מכשול הגיל.

אחת מהן חזרה וציינה שהתחום שלה הוא "תחום של צעירים" ואילו היא, בגילה, "כבר לא רלוונטית".

השנייה נתקלה במהלך ראיון העבודה בשאלה "האם את חושבת שבגילך את מתאימה לתפקיד"? השואל, אגב, היה מבוגר ממנה.

רק בזכות מפגשי ההכנה שלנו, לשתיהן היו תשובות ניצחות ומענה אמיתי – שהגיע עמוק מתוכן, לשאלות האלה. באימון שמנו את הפוקוס ואת הדגש על כל אותם מקומות שבהם הגיל נותן יתרון.

הגיל הביא איתו שיקול דעת ויכולת להתמודד עם התנגדויות. הגיל מאפשר להבין טוב יותר פוליטיקה אירגונית, נותן פרספקטיבה רחבה ויכולת חשיבה לטווח ארוך.

הוא מאפשר לשים את אתגרי התפקיד בפרופורציות הראויות ולהתייחס אליהם בענייניות ממקום של ניסיון.

הוותק בתחום מספק ידע רחב, מיומנויות ורשת ענפה של קשרים חשובים והעובדה שהיא מבוגרת יותר מאפשרת לה להתנהל בבגרות ולבסס לעצמה מנהיגות בקלות רבה יותר.

זה נכון בכל תחום בחיים, אבל כאן במיוחד – המקומות שעליהם נאיר בזרקור הם אלה שיקבלו את הפוקוס. המיקוד בחוזקות האלה שלה, החזיר לה את הביטחון ביכולתה להתמודד לתפקיד.

זה קורה לכולנו, המודעות שלנו מתקהה, אנחנו רואים תכונות ויכולות מסויימות שלנו כדבר טריוויאלי וצריכים לעיתים עזרה לראות את עצמנו בעיניים חדשות.

רק כך נוכל להעריך את עצמנו נכונה ולא נתפשר על ברירת מחדל או על תפקידים שלא הולמים את כישורינו או יכולתינו.

אי אפשר להתעלם מהמציאות. כשמדובר בשוק העבודה, גיל הוא מכשול ומועמדת מבוגרת יותר מתחילה את ההתמודדות שלה מנקודת פתיחה נמוכה יותר ממתמודדת צעירה.

עובדת מבוגרת לפעמים זוכה ליחס שונה. קוראים לזה "גילנות" ולמרות שמעסיקים לא מודים בה, היא תמיד נוכחת.

אבל זה לא אומר שאי אפשר לגבור ולהצליח בראיונות עבודה, במרכזי הערכה ובמכרזים, לכל תפקיד או לנהל קריירה מצליחה גם כשמסביבך צעירים בשנות העשרים והשלושים.

צריך להתכונן בצורה נכונה, לדעת כיצד לענות, מה מחפשים, איזה ערך מוסף אני מביאה איתי וכיצד להסיט את הזרקור אל היתרונות העצומים שהגיל מעניק, בכל תחום ותחום.

אנחנו מוקפות נשים חזקות ומדהימות שזוכות להכרה בעשייתן בתחומים מגוונים ובמסגרות רבות ותורמות רבות לקהילה ועדיין בעידן של המאה 21 אנחנו מתמודדת מדי יום עם הקולות של הספק בראש, עם פחדים ועם איום סטריאוטיפי מגדרי או גילאי ואחר וכל פעם צריכות לעבור דרכם שוב.

המאבק לשוויון עוד רחוק, אבל הוא מתחיל בהרגשה הפנימית של כל אחת ואחת מאתנו ולכן עלינו להזכיר לעצמינו מידי יום את העוצמות , ההישגים והמשאבים שלנו.בתחושה עמוקה שאנחנו שוות ,רק כך נוכל לעמוד מול כל התנגדות ולהשפיע.

מה דעתכן? איזה ערך מוסף ויתרונות יש לכן בזכות הגיל?

עודכן בתאריך: 25 בינואר 2023

דילוג לתוכן